Veiligheid bij trainingen

Bij onze trainingen en andere verenigingsactiviteiten letten we natuurlijk op de veiligheid van de deelnemers. Een goede helm dragen is daarom altijd verplicht vanaf het moment dat je op skeelers staat. Ook als je tijdens een training even stil staat moet de helm op blijven en dicht gelaten worden. Overige beschermingsmiddelen (pols, knie, elleboog) raden we aan, maar is niet verplicht. Onderstaand een advies vanuit de KNSB als het gaat om polsbescherming.

Het advies is vanuit KNSB om beginnende én gevorderde skaters in ieder geval sterk te adviseren of zelfs te verplichten om bij clubactiviteiten goede polsbeschermers (en kniebeschermers) te dragen.
Polsblessures blijken best wel vaak voor te komen. Soms met complexe breuken en meestal wordt de pols niet meer zo sterk als voorheen. Veiligheid.nl stelt dat met polsbeschermers je je polsen op een effectieve manier beschermt en voorkom je polsblessures zoals botbreuken. Een goede polsbescherming voldoet volgens hen aan de volgende punten:

– De polsbeschermers moeten 1 of 2 kunststof spalken hebben. Deze spalken voorkomen dat de pols ‘overstrekt’, verdelen de krachten over de pols en absorberen schokken. De spalken kunnen ook schaafwonden en ander oppervlakkig letsel voorkomen.
– De spalken in de polsbeschermer moeten veerkrachtig zijn.
– Polsbeschermers moeten sterk, kort en glad zijn. Zo kun je doorglijden na een val. Vroeger waren deze spalken lang en stug. Het risico bestond daardoor dat de krachten van de val verplaatst werden naar de onderarm. En dat deze daar een blessure veroorzaakten. Met korte, gladde polsbeschermers voorkom je dit.
– Een breed beschermingsstuk moet de handpalm beschermen.
– Een goede polsbeschermer heeft banden die je stevig kunt aantrekken. Zo blijft de polsbeschermer zitten tijdens een val.

· Sommige skaters maken vaak gebruik van (wielren)handschoenen met een zachte kunststof vulling (padding) op de handpalm. Zulke (wielren)handschoenen beschermen alleen tegen oppervlakkig letsel en voorkomen geen polsbreuken.

Reacties zijn gesloten.